|
||||||
|
Księga Rodzaju W Księdze Rodzaju jest opisany początek świata i człowieka, początek grzechu - ale też początek objawienia i odkupienia (Rdz 3,15 - fragment zwany "protoewangelią"), początek rodziny, cywilizacji, narodów mówiących różnymi językami - i początek narodu wybranego.
Księga Rodzaju stanowi wstęp do Biblii. Pierwsze słowa tej księgi brzmią właśnie "na początku...". Jest to punkt wyjścia dla całej Biblii. Lektura tej księgi pozwala zrozumieć, co stało się z rodzajem ludzkim, jak doszło do upadku człowieka. Określenie tej księgi nazwą Genesis (polskie Księga Rodzaju) trafnie oddaje jej treść (w przeciwieństwie do enigmatycznego określenia "Pierwsza Księga Mojżeszowa"). Prolog Pięcioksięgu (jedenaście pierwszych rozdziałów) można uważać za wyłożenie podstawowych zasad teologii biblijnej (piszemy o nich niżej). Właśnie do Prologu można zwrócić się, szukając biblijnych odpowiedzi na pytania dotyczące Boga, człowieka i świata. Człowiek ukazany jest tutaj jako kulminacyjny punkt stworzenia podlegający jednak swojemu Stwórcy. Zanegowanie tej relacji podległości musi nieuchronnie prowadzić do nieszczęść w każdej sferze życia. Ukazana jest tutaj również Boża odpowiedź na grzech człowieka - odpowiedź zawierająca, obok idei sprawiedliwości, także ideę zbawienia. Bóg jest więc miłosierny, bliski człowiekowi. Księga Rodzaju objawia wiele aspektów Bożej natury poprzez podawanie Imion Boga - również w ten sposób Bóg pozwala się poznawać, zbliżać do siebie. W Księdze Rodzaju pojawia się po raz pierwszy temat przymierza. Jest w niej opisane przymierze zawarte z Noem (Rdz 9) oraz przymierze zawarte z Abramem (Rdz 15), a potem już Abrahamem (Rdz 17). Przymierza te były wzajemnym zobowiązaniem między Bogiem a człowiekiem. Człowiek otrzymał od Boga widzialne znaki, potwierdzające Boże obietnice, a podejmując zobowiązanie wobec Boga zgodził się na Boże "wybranie". Opisane jest też przymierze między ludźmi: zawierają je Abraham i Abimelech (Rdz 21,22-32) oraz Jakub i Laban (Rdz 31,44-54). Znaczeniem przymierza jest podjęcie wzajemnego zobowiązania. Teologia biblijna w Księdze Rodzaju
W Księdze Rodzaju można odnaleźć dwie ważne prawdy dotyczące sposobu stworzenia świata przez Boga:
Co więcej,
czytamy w Księdze Rodzaju, że wszystko, co
zostało stworzone - było dobre. Przekonanie o tym, że stworzenie
jest dobre (wyrażone wielokrotnie np. w Rdz 1) oznacza,
że jest ono nośnikiem duchowych wartości, głosząc chwałę Boga i
odzwierciedlając Jego dobroć. Jest ono także zdolne do działania w
kierunku realizacji celów zaplanowanych przez Boga. Upadek
człowieka nie naruszył tej podstawowej dobroci stworzenia, chociaż
popsuł jego doskonałość.
Stworzeni na obraz Boga Człowiek
został stworzony na obraz Boga. Interesujące
jest zastanowienie się, jak może to wpływać na relację człowieka do
Boga. Osobiście zgadzam się z biblistami, którzy uważają, że
najważniejszym celem stworzenia człowieka przez Boga na Jego własny
obraz - wydaje się być oddawanie chwały Bogu, odzwierciedlanie przez
człowieka charakteru samego Boga. Księga Rodzaju opisuje bliską
relację człowieka z Bogiem, pewną więź,
wspólnotę. W świetle starotestamentowego przekazu granica
wspólnoty między Bogiem a człowiekiem była wyznaczona przez konieczność
posłuszeństwa Bogu. Relacja Bóg-człowiek nie
była relacją między dwoma równymi sobie stronami,
przypominała raczej relację między rodzicem a dzieckiem.
Bóg, jako wszechwiedzący Stwórca, określa zasady
wspólnoty, a człowiek powinien tych zasad przestrzegać ,
jeśli chce cieszyć się Bożą obecnością. Ta prawda również
dzisiaj nie straciła nic ze swojej aktualności. W swojej wolności
człowiek może być nieposłuszny Bogu - ale nieposłuszeństwo zrywa jego
wspólnotę z Bogiem. |
|||||
|