Księga Izajasza
Treścią przepowiadania Izajasza jest wzywanie mieszkańców Judei do pokuty za
grzechy oraz zapowiadanie zagłady królestwa izraelskiego i judzkiego jako Bożej kary. W
sugestywnych obrazach autor księgi przedstawia świat jako arenę Bożej historii, na
której Izrael odegra ważną rolę i na której pojawi się Emmanuel, Sługa Pana.
Celem zwiastowania Izajasza jest jasne potwierdzenie tego, kim jest Bóg - oraz ukazanie
tego, kim jest wobec Niego człowiek (przykładem tego zestawienia są np. rozdziały 43 i
44). W obrazie człowieka Izajasz dobitnie pokazuje, czym jest pycha i nieliczenie się z
Bogiem, a czym jest wierne oparcie się na Bogu.
Księga Izajasza zawiera m.in. opis sprawiedliwego i cierpliwego Sługi Pana,
który składa w ofierze swoje własne życie i przez swoje cierpienia wypełnia plany
Boga (Iz 53,10), polegające na usprawiedliwieniu grzeszników z wszystkich narodów (Iz
53,11).
Sługa Pana stanie się pośrednikiem przymierza z ludem i światłością dla narodów
(Iz 42,6). To, co mówi o postaci Sługi Pana Księga Izajasza, zostaje w Nowym
Testamencie odniesione do osoby Jezusa (np. przez Mateusza: Mt 12,17-21).
Starotestamentowy opis Sługi można uznać za prorocze zapowiedzi cierpienia i chwały
Jezusa Chrystusa. Opis ten istnieje u Izajasza w postaci kilku fragmentów, zwanych Pieśniami
o Słudze Pana. Jedną z takich Pieśni zawiera np. rozdział 53 Księgi (właściwie
Iz 52,13-53,12). Sługa Pana jest opisany jako ten, który weźmie na siebie karę za
występki człowieka, sam będąc bez winy. Werset 11 mówi wprost, że "zacny mój
Sługa usprawiedliwi wielu, ich nieprawości On sam dźwigać będzie". Do tego
fragmentu nawiązuje wyraźnie wiele fragmentów Nowego Testamentu - najwyraźniej do tego
rozdziału nawiązują Ewangelie i 1 List św. Piotra. Ewangeliści widzą Sługę Pana w
postaci Jezusa Chrystusa (np. Mt 8,17; 12, 15-21). ¦w. Piotr również odnosi słowa
Izajasza do osoby Jezusa (1P 2, 21-25; 3,18). W liturgia Kościoła Pieśni o Słudze Pana
są odczytywane w okresie Wielkiego Postu.
Księga Micheasza
Warto wiedzieć, że istnieje w zbiorze Proroków Mniejszych księga w treści tak
podobna do Księgi Izajasza, że (z pewnym uproszczeniem) można by ją uważać za jej
streszczenie. Jest to Księga Micheasza. Micheasz był prorokiem współczesnym
Izajaszowi. Konstrukcja obu ksiąg jest podobna (dwie części - skarga i pocieszenie,
podobne tematy - grzech, zniszczenie i odnowa). Księga Micheasza podnosi m.in. temat
Reszty - ocalałej, wiernej Bogu i prawdziwie świętej (= należącej do Pana).
|