Rozwój kanonu biblijnego
Kanon biblijny oznacza listę ksiąg Pisma Świetego,
uznanych za podstawę do wnioskowania o prawdach, niezbędnych do
zbawienia - za "miarę" tych prawd (hebr. kaneh
= 'miarka,
kij mierniczy'). Za kanoniczne uznawano księgi rozeznawane przez
Kościół jako natchnione (napisane nie z własnej woli
Autorów, ale z inspiracji Boga).
Nie istnieje jeden kanon biblijny - różne
kościoły i zwiazki wyznaniowe uznają za kanoniczne różne
księgi Biblii, przy czym różnice dotyczą Starego
Testamentu.
Jako
natchnione i kanoniczne pisma Starego
Testamentu
Kościół Katolicki przyjął 46 Ksiąg zawartych w
Septuagincie.
Zostały one umieszczone w łacińskim przekładzie Biblii z IV wieku,
dokonanym przez św. Hieronima - Wulgacie - stanowiącym (zwłasza po
soborze trydenckim) podstawę
wszystkich katolickich tłumaczeń biblijnych przez 1500 lat, aż do
momentu wydania encykliki
Divino
Afflante Spiritu w roku 1943.
Orzeczenia Kościoła dotyczące kanonu (niżej na
stronie - zestawienie dat) zwykle następowały po
kwestionowaniu kanoniczności
niektórych
ksiąg. W XVI
wieku
podczas Soboru Trydenckiego w reakcji na
Reformację, negującą kanon Starego
Testamentu, stwierdzono i zapisano, że kanon
biblijny jest niezmienny
i ustalony raz na
zawsze, a 'Wulgata' jest tym przekładem Biblii, którym "wszyscy autentycznie posługiwać się mają".
Warto w tym miejscu zauważyć, że Kościoły Prawosławne
uznają za
natchnione także księgi nieuznawane w kanonie katolickim, a
protestanci negują natchnienie ksiąg
deuterokanonicznych, przyjmując jako
natchnione wyłącznie Pisma zaakceptowane przez judaizm. Na
osobnej stronie zamieściliśmy porównanie
kanonów świętych Pism judaizmu, katolicyzmu,
prawosławia i
protestantyzmu.
Rozwój kanonu Starego
Testamentu
1000-50 przed Chr.:
Spisano wszystkie księgi Starego Testamentu
ok. 200 przed Chr.:
Powstaje Septuaginta:
poczatkowo grecki przekład Pięcioksięgu, nastepnie kolejnych ksiąg
Starego Testamentu
lata 30-100:
Chrześcijanie w greckojęzycznej diasporze używają jako Pisma
Świętego m.in. Septuaginty (46 ksiąg).
Narasta niepokój rabinów o czystość nauki i
poczucie
zagrożenia ze strony ekspansywnej "sekty".
ok. 90:
Uczeni rabini spotykają się w Jamni (Yavne) i decydują o uznaniu za
kanoniczne dla judaizmu wyłącznie 39 Ksiąg kanonu
faryzejskiego, które są w tym czasie znane w
języku
hebrajskim
ok. 400:
Powstaje przekład zwany Wulgatą, obejmujący 46 ksiąg Starego
Testamentu:
św.Hieronim tłumaczy Biblię z języka hebrajskiego (Stary
Testament) i greckiego (Nowy Testament) na łacinę.
Wiedząc o
kanonie hebrajskim i trudnościach z jednoznacznym przyjęciem jednego
wariantu tekstowego Septuaginty, ma zamiar ograniczyć się do 39 ksiąg
Starego Testamentu, wyłączając zeń księgi deuterokanoniczne (Tobiasza,
Judyty, 1 i 2 Machabejska,
Mądrości, Syracha i Barucha),
które uważa za apokryfy; jednak papież
Damazy chce, by kanon obejmował 46 ksiąg Septuaginty
- stąd Wulgata ma ich właśnie 46.
1536:
Marcin Luter tłumaczy Biblię z hebrajskiego i greki na język niemiecki.
Zakłada, że skoro Stary Testament napisali Żydzi, należy przyjąć ich
kanon. Umieszcza 7 ksiąg spoza kanonu hebrajskiego w dodatku,
który tytułuje "Apokryfy".
1546:
Katolicki Sobór Trydencki potwierdza "raz na zawsze"
niezmienną
kanoniczność 46 ksiąg. Jest to kanon węższy niż kanon prawosławny.
Rozwój kanonu Nowego
Testamentu
ok. 51-125:
W okresie siedemdziesięciu lat zostały napisane wszystkie księgi Nowego
Testamentu - a w tym czasie powstały także inne, niekanoniczne pisma
chrześcijańskie - na przykład Didache (ok. 70 roku), 1 List Klemensa
(ok. 96), List Barnabasza (ok. 100) oraz siedem listów
Ignacego
Antiocheńskiego (ok. 110).
ok. 140-160:
Marcjon, rzymski przedsiębiorca, naucza o istnieniu dwóch
Bogów: Jahwe - okrutnego Boga Starego Testamentu, i Abba -
dobrego ojca z Nowego Testamentu. Marcjon odrzuca Stary Testament jako
Pismo Święte, a z Nowego Testamentu uznaje tylko 10 listów
św.
Pawła i 2/3 Ewangelii św. Łukasza (jako antysemita, usuwa wszystkie
wzmianki o narodowości Jezusa). "Nowy Testament" Marcjona jest
pierwszym zbiorem ksiąg - zmusza to Kościół do zajęcia
stanowiska odnośnie "trzonu" kanonu: czterech Ewangelii i
Listów
św. Pawła.
ok. 200:
Pozostałe księgi kanonu nie są jeszcze ostatecznie "oficjalnie"
zaakceptowane, choć wydaje się, że panuje powszechna zgoda co do ich
natchnionego charakteru: według jednego z zestawień pochodzących z
Rzymu (fragment Muratoriego, ok. 200 r.), Nowy Testament składa się z 4
Ewangelii, Dziejów Apostolskich, 13 Listów św.
Pawła, 3
(z 7) Listów powszechnych (1 i 2 J, Jud) oraz Apokalipsy :
św.
Jana i św. Piotra.
ok. 230:
Orygenes wymienia m.in. List do Hebrajczyków i List św.
Jakuba
jako księgi kanoniczne.
367:
Najwcześniejsza lista ksiąg Nowego Testamentu, dokładnie taka sama jak
współczesna, zapisana przez Atanazego, biskupa Aleksandrii,
w
jego liście z okazji Wielkanocy roku 367. Ta sama lista zostanie
powtórzona jeszcze kilkakrotnie w IV wieku, m.in. podczas
synodu
w Kartaginie.
904:
Papież Damazy w liście do jednego z biskupów wymienia
wszystkie
księgi Nowego Testamentu (ich kolejność jest taka sama, jak
współcześnie).
1442:
Kościół potwierdza we Florencji kanoniczność 27 ksiąg Nowego
Testamentu, nie orzekając o niezmienności kanonu.
1536:
W swoim przekładzie Nowego Testamentu z języka greckiego na niemiecki
Luter przesuwa 4 księgi Nowego Testamentu (List do
Hebrajczyków,
List św. Jakuba, List św. Judy i Apokalipsa św. Jana) na koniec Biblii,
uznając, że są mniej kanoniczne niż pozostałe.
1546:
Podczas Soboru Trydenckiego Kościół Katolicki potwierdza raz
na
zawsze kanoniczność 27 ksiąg Nowego Testamentu.
Podane tutaj
zestawienie dat jest luźną adaptacją materiału umieszczonego niegdyś na stronie
apologetycznej Augustine Club nowojorskiego Uniwersytetu
Columbia autor - prof. Paul Hahn).
powrót
na
stronę Księgi Pisma Świętego
|