Strona o Piśmie Świętym - strona główna
top1_logo.gif (2477 bytes)


poznawać Pismo Święte

informacje o Biblii




Apostołowie

Określenie "apostoł" (greckie apostolos), pojawiające się w Nowym Testamencie 80 razy, oznacza szczególnego posłańca, "pełnomocnika".

Apostołowie byli ludźmi powołanymi przez samego Jezusa, którzy towarzyszyli Mu od chrztu Jana do dnia "wzięcia Jezusa w górę", oraz byli świadkami zmartwychwstania Jezusa (Dz 2,21-22.26). Apostołowie, chodząc za Jezusem, początkowo oczekiwali od Niego tego, że poprowadzi On ich do zwycięstwa i władzy w jakimś rodzaju ziemskiego królestwa. Stopniowo jednak ich rozumienie posłannictwa Jezusa ulegało zmianie - a w dniu Pięćdziesiątnicy, po kilku tygodniach modlitwy w Wieczerniku, otrzymali Ducha Świętego, który "pouczył ich o wszystkim". 

Zastanawiając się nad znaczeniem słowa "apostoł" warto mieć na uwadze fakt, że hebrajski odpowiednik tego pojęcia był dobrze znany w judaizmie (hebr. szaliah = pełnomocnik, posłaniec). Rabini nauczali, że "szaliah jakiejś osoby jest niby ona sama". Takiemu posłańcowi na pewien czas udzielano wszelkich pełnomocnictw, aby mógł on reprezentować osobę, która go delegowała. Dwunastu uczniów Jezusa z całą pewnością można uznać za takich właśnie posłańców (Mt 28,16-20).

W Księdze Apokalipsy Apostołowie są określeni jako "dwanaście kamieni węgielnych" Nowego Jeruzalem (Ap 21).

Imiona wszystkich dwunastu Apostołów podają Ewangeliści w czterech miejscach: Mateusz (Mt 10,2-4), Marek (Mk 3,13-19) i Łukasz - dwukrotnie: w Ewangelii i Dziejach Apostolskich (Łk 6,12-16 oraz Dz 1,13).

Do grona Dwunastu Apostołów należeli:

  • Szymon, zwany Piotrem
  • Andrzej, brat Szymona
  • Jakub, syn Zebedeusza
  • Jan, syn Zebedeusza (brat Jakuba)

  • (ci czterej Apostołowie byli uprzednio rybakami: Mt 4,18-22).

  • Mateusz, celnik (Mt 9,9)
  • Filip
  • Bartłomiej
  • Tomasz
  • Jakub, syn Alfeusza
  • Tadeusz (znany też jako Juda, syn Jakuba)
  • Szymon Kananejczyk
  • Judasz Iskariota - na jego miejsce Apostołowie wybrali później Macieja (opis w Dziejach Apotolskich)



  •  

    Kościół Apostolski

    Wyznajemy wiarę w "jeden, święty, powszechny i apostolski Kościół" (Credo). Dla większości z nas jest to wyznanie jest dość wygodne: możemy powiedzieć, że to właśnie nasz Kościół został założony przez Apostołów, nigdy nie musiał się od nikogo odłączać, i mimo burzliwych dziejów - stanowi prawdziwy Kościół Jezusa Chrystusa. 

    Jednak chwila refleksji - nikomu jeszcze nie zaszkodziła... Przy próbie odpowiedzi na pytanie "czy naprawdę wierzysz w to, że istnieje dzisiaj Kościół apostolski?" - wyłania się kwestia rozumienia określenia "apostolski" i samego słowa "apostoł".

    Jeżeli "apostoł" (apostolos) oznacza człowieka posłanego przez Boga, powołanego na świadka Jezusa Chrystusa, będącego wysłannikiem i pełnomocnikiem Boga - to można powiedzieć, że niezależnie od denominacji czy konfesyjnej przynależności nie istnieje inny chrześcijański Kościół, niż Kościół apostolski - ponieważ każdy Kościół jest wspólnotą ludzi powołanych na świadków Jezusa Chrystusa, którzy mają szerzyć Królestwo Boże, działając w imieniu Jezusa.  

    Warto wiedzieć, że tak właśnie argumentuje swoją przynależność do apostolskiego Kościoła wiele denominacji protestanckich. Jednak określenie "Kościół Apostolski" może oznaczać coś więcej niż duchową społeczność wierzących: słowa mówiące o dwunastu kamieniach węgielnych muru Nowego Jeruzalem (Ap 21) powinny skłaniać do pewnej ostrożności wobec tak szerokiego rozumienia określenia "apostoł" oraz do ciągłego poszukiwania jedności Kościoła również w jej widzialnym wymiarze...

    Warto także pamiętać, że Apostolski Kościół jest filarem i podporą prawdy (1Tm 3,15) - prawdy przyjmowanej przez świat równie "entuzjastycznie", jak Głowa tego Kościoła, Jezus Chrystus... (por. J 1,10-11; 15,20). 

    Kościół był, jest i będzie znakiem sprzeciwu dla świata. Dlatego bratanie się Kościoła ze światem - uleganie kompromisom między roszczeniami niewierzącego świata, traktującego wiarę instrumentalnie, a wiernością Ewangelii - zawsze w historii kończyło się dla Kościoła utratą 'apostolskości' i poważnymi kryzysami.

    Przy okazji refleksji nad naturą Kościoła warto naszym zdaniem wykonać rzut oka na Opokę - jest tam m.in. krótki artykuł na nieśmiertelny temat świętości Kościoła: Czy Święty Kościół jest święty? - Dariusz Kowalczyk SJ




    przejdź na następną stronę serwisu
    Biblia - prywatna strona o Piśmie Świętym. 2003-2024