|
||||||
|
Życie codzienne i społeczne w czasach biblijnych Życie rodzinne w czasach biblijnych koncentrowało się w domach, zamieszkiwanych przez wielopokoleniowe rodziny (szacunek dla "ojców", konieczność opieki nad nimi - były częścią Dekalogu). Kobiety i dzieci zajmowały się prowadzeniem domu, mężczyĽni pracowali poza nim. Wielkość domu (np. posiadanie "górnej izby" lub dziedzińca), sposób ubierania się - zależały od statusu materialnego. To, co składało się na "prowadzenie domu", zależało nie tylko od bogactwa rodziny, ale też od rodzaju pracy wykonywanej przez mężczyzn: zadaniem domowników było wspieranie tych, którzy dom utrzymywali. Najczęściej mężczyĽni pracowali na roli (uprawy zbóż, winorośli, oliwek) lub zajmowali się pasterstwem (hodowla owiec i kóz, które dostarczały mięsa, mleka, wełny i sierści). Zajmowano się także rzemiosłem (cieśla, kamieniarz, garncarz, garbarz) i rybołówstwem (głównie Jezioro Galilejskie). Obok świąt religijnych rytm życia społecznego wyznaczały tak ważne wydarzenia, jak narodziny dziecka, zawarcie małżeństwa czy śmierć członka społeczności. Połączone były z nimi różne uroczystości i obrzędy. W czasach Jezusa funkcjonował system szkół związanych z synagogami - kształcono w nich chłopców od szóstego roku życia aż do skończenia trzynastu lat (zyskiwali wówczas prawo czynnego angażowania się w życie synagogi). Podstawą tego kształcenia był Stary Testament. Podstawą kalendarza izraelskiego były, obok świąt religijnych, takich jak np. Pascha i Przaśniki, coroczne wydarzenia związane z uprawą roli (żniwa, zbiory). Można powiedzieć, że wszystkie ważne wydarzenia w cyklu rolniczym (np. pierwsze zbiory, główne żniwa pszenicy, zbiory oliwek, czas orki) były w pewien sposób wpisane w święta religijne. Ważne były również nowie i pełnie księżyca. Kalendarz izraelski był bardzo mocno osadzony w realiach ówczesnego codziennego życia i w rzeczywistości zjawisk przyrodniczych. Jest bardzo interesującym faktem osadzenie współczesnego katolicyzmu z jego licznymi świętami w takiej właśnie rzeczywistości (Wielkanoc w pierwszą niedzielę po pierwszej pełni po równonocy wiosennej, Zielone Święta pięćdziesiąt dni po Wielkanocy, Boże Narodzenie po równonocy jesiennej, liczne święta maryjne związane z rolnictwem). Warto wiedzieć o biblijnych korzeniach takiej tradycji. Zarzuty mówiące o wykorzystywaniu starych pogańskich obyczajów przez Kościół w niecnych celach pochodzą od ludzi bardzo słabo zorientowanych w tematyce biblijnej. Ówczesne gospodarstwa domowe można porównać do "małego przedsiębiorstwa rodzinnego": wszyscy domownicy byli w jakiś sposób zaangażowani w jego prowadzenie, podporządkowując temu swój czas i umiejętności. Oczywiście efektywność tego "przedsiębiorstwa" zależała od wielu czynników. Na pewno wśród części narodu izraelskiego była obecna świadomość, że najważniejszym z nich jest Boże prowadzenie (wyrażają to bardzo dobrze Psalmy 127 i 128). Jeśli chcesz uzupełnić tą stronę, prosimy o kontakt. |
|||||
|